Ceglédinfo
Covid teszt 24 órán belül

Hír, program

Tavaszi megújulás, életmódváltás alacsony költségkeretből

2023.03.22. 10:07 Rovat: Kultúra
Tavaszi megújulás, életmódváltás alacsony költségkeretből

 

Friss zöldség minden mennyiségben

 

Ha a kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozásról van szó, elengedhetetlen a megfelelő zöldségbevitel. A tavasz e téren mindenképpen kedvező időszak az életmódváltáshoz, illetve az egészséges táplálkozási szokások beépítéséhez, hiszen ilyenkor végre megjelennek a friss, harsogó zöldségek a piacokon és az üzletekben. A zöldségek nagy térfogattal, viszont alacsony kalóriatartalommal rendelkeznek, így bátran fogyaszthatjuk őket. Kiemelkedő vitamin-, ásványi anyag- és antioxidáns-tartalmuk révén pedig immunrendszerünk megfelelő működését is támogatják.

 

Ha szűkös költségkerettel dolgozunk, fontos, hogy amennyire csak tehetjük, válasszuk a hazai, szezonális termékeket, hiszen ezek az élelmiszerek mindig alacsonyabb áron szerezhetőek be, az importáruhoz viszonyítva. Minőségi és tápanyagokban gazdag zöldségeket ma már nem csupán a kistermelőktől, illetve a piacokon szerezhetünk be, hanem a hazai nagyáruházakban is mindig találunk szezonális termékeket. Az Interspar akciós újságot, a Lidl szórólapját vagy a Tesco katalógusát lapozgatva számos kedvező áron beszerezhető, hazai terméket találunk, amelyeknek a forrása sok esetben már a szórólapokban is fel van tüntetve. Ezeket az akciós újságokat pedig mind-mind egy helyre gyűjtve megtaláljuk a folyamatosan frissülő Kaufino akció- és kedvezmény gyűjtőportálon.

 

Hogy a zöldségek minél többet megőrizzenek vitamin- és tápanyagtartalmukból, fogyasszuk őket nyersen, illetve minimális hőkezeléssel, blansírozással, rövid párolással vagy grillezve. Minden étkezéshez fogyasszunk valamilyen zöldséget, akkora mennyiségben, hogy a tányerunknak megközelítőleg felét tegye ki. 

 

Megfelelő fehérjebevitel

 

A fehérjék számos funkciót töltenek be szervezetünk megfelelő működésében. Szerkezeti elemei többek között az izmoknak, inaknak, kötőszöveteknek, hajnak, emellett a hormonháztartás és az immunrendszer működésében is fontos szerepet játszanak. A fehérjék rendkívül telítő hatásúak, hosszantartó jóllakottság érzetet biztosítanak, segítenek távoltartani az éhségérzetet, emellett fontos szerepet játszanak az izomépítésben, illetve a zsírmentes tömeg megtartásában, alacsonyabb kalóriabevitel esetén is. 

 

A fehérjék említése esetén sokaknak a különféle fehérjeporok és turmixok jutnak eszébe, amelyek bizony nem olcsóak. Jó hír, hogy nem szükséges ezekre pénzt költenünk, hiszen a megfelelő fehérjebevitelt természetes alapanyagokból is biztosíthatjuk, amelyek minden üzletben beszerezhetőek. Fehérjeforrásként érdemes a sovány húsokat, köztük a csirke-, pulyka- vagy marhahúst, tofut, túrót, friss sajtokat, fehér joghurtot és a hüvelyeseket előnyben részesíteni, illetve jó ha rendszeresen fogyasztunk halat. Ezek a fehérjeforrások mind rendszeresen szerepelnek az ismert hazai üzlethálózatok akciós újságainak lapjain, amelyeknek köszönhetően minőségi élelmiszereket vásárolhatunk kedvező áron. Legyen szó az Interspar akciós újságról, az Aldi újságról, vagy a Tesco katalógusról, a Kaufino portálon mindig megtalálhatóak a legfrissebb kedvezményes ajánlatok.

 

Ultra-feldolgozott élelmiszerek kiiktatása

 

Ultra-feldolgozott élelmiszernek azokat a termékeket nevezzük, amelyek előállításuk során több folyamaton mennek keresztül, rengeteg mesterséges színezéket, tartósítószert, ízfokozót és hozzáadott cukrot tartalmaznak, amelyeknek köszönhetően hosszabb ideig eltarthatóak. Az ultra-feldolgozott élelmiszerek közé tartozik a margarin, chipsek, édesített gabonapelyhek, cukrozott üdítők, energiaitalok, instant levesek és gyorsételek. Ezek a termékek rendkívül magas kalóriaértékkel bírnak, rengeteg zsírt és szénhidrátot tartalmaznak, viszont tápértékük alacsony. 

 

Fogyasztásuk nem mellesleg rengeteg egészségügyi kockázattal jár, az elhízástól kezdve, a szív- és érrendszeri betegségeken át, a daganatos megbetegedésekig. A többszörösen feldolgozott élemiszerek helyett érdemes olyan termékeket választani, amelyek a lehető legkevesebb összetevőből állnak. Ezzel nem csupán egészségünkért tehetünk, hanem rengeteg felesleges kiadástól is megkímélhetjük magunkat.

 

Fő a fokozatosság 

 

Csakúgy, mint az új évben, tavasszal is sokan kezdenek bele különféle tisztítókúrákba vagy drasztikus diétákba a gyors eredmény érdekében, amelyekkel szervezetüket csak tovább terhelik. Mivel rendkívül szélsőséges, restriktív táplálkozási módszerekről van szó, amelyek hosszú távon nem fenntarthatóak, hamar fellép a sóvárgás, végül a legtöbb esetben a kezdetben lelkes életmódváltó ugyanott köt, ahonnan indult. 


Ezt elkerülendő, fontos megértenünk, hogy anépszerű méregtelenítő diéták és tisztítókúrák valódi és tartós eredményt nem képesek hozni. Ha egészségesebben szeretnénk táplálkozni, elsősorban a szokásainkon kell változtatni. Ez pedig nem megy egyik napról a másikra. Ha korábban hosszú ideig nem figyeltünk oda az étkezésünkre, fontos, hogy ne változtassunk egyszerre túl sok mindenen, hiszen minden változás stresszfaktor szervezetünk számára. Az új szokásokat kéthetes intervallumokban érdemes bevezetni . Az első két hétben megemeljük a zöldségbevitelt, az utána következő hétben ehhez hozzáteszük a megfelelő fehérjebevitelt. Ezt követően jöhet a finomított szénhidrátok, édességek és cukrozott termékek csökkentése, szépen fokozatosan bevezetve. Így mindig elegendő időt tudunk biztosítani szervezetünk számára az adaptációhoz. Emellett érdemes minél több időt kint tölteni a szabadban. Kezdőknek remek mozgásforma a gyaloglás vagy akár a kerékpározás is.

 

Támogatott megjelenés

Értékelés: 0/0

Eseménynaptár

Ke Sz Cs Sz Va
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Aktuális programok

Jelenleg
nincsenek
programok...

Cegléd időjárása

meteoblue

Térségi Adattár

Régi honlapunk