Ceglédinfo

Hír, program

Panaszkodnak a ceglédi ingázók, reagált a MÁV

2019.03.01. 17:28 Rovat: Közélet
MÁV Ceglédinfo felmérés 201902

Helyenként lesújtó, összességében pedig nem túl pozitív a Ceglédinfó közel kétszáz olvasójának véleménye a MÁV szolgáltatásáról legutóbbi kérdőívünk válaszai alapján. Erre pedig a MÁV is reagált. Igen sokszor tapasztaljuk, hogy az utóbbi években a Ceglédről ingázók megnövekedett számú késést kénytelenek elviselni. Ezt alátámasztják felmérésünk eredményei, amelynek lényeges megállapításai dióhéjban:

 

⇦ A képtár megtekintéséhez kattintson a kisképre!

  • A válaszadók 46,1 százaléka szerint egy héten több mint 40 percet vesznek el a MÁV késései egy ceglédi életéből
  • A legtöbben a szegedi IC járaton és az elővárosi személyvonatokon tapasztalják a késéseket
  • A vonatok tisztaságát a válaszadók több mint 65 százaléka kifejezetten rossznak tartja
  • Az ülőhelyek számával ennél is kicsit többen elégedetlenek
  • A válaszadók túlnyomó többsége, 87,2 százalék Budapestre ingázik Ceglédről

 

A tapasztalatokkal és a kérdőív eredményeivel a Ceglédinfo megkereste a MÁV Kommunikációs Igazgatóságát,  amely a kérdésekre hosszú válaszokat küldött. Nem minden válasszal lehetünk maradéktalanul elégedettek, de talán közelebb kerül így az utasok és a MÁV álláspontja. Lássuk tehát kérdéseinket, a MÁV válaszait és utána Ceglédinfo kommentárjait.

 

MÁV: Kérdései megválaszolását megelőzően engedje meg, hogy a felmérésükkel összefüggésben a hazai vasúti személyszállítás helyzetét nemzetközi összehasonlításban is megvilágítsuk:

Az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatósága, valamint a Bizottság Kommunikációs Főigazgatósága megbízása alapján készült, az EU 26 tagországában tavaly január-februárban végzett Eurobarometer felmérésből kiderül, hogy a magyar utasok vasúti szolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettsége eléri az európai átlagot, számos kérdésben pedig kedvezőbben nyilatkoztak, mint sok európai ország vasúttal közlekedő polgárai (itt). A felmérés kimutatta, hogy azok a magyar válaszadók, akik igénybe veszik a vasúti személyszállítási szolgáltatást, húsz szempontból tizennyolcban elégedettebbek, mint az uniós átlag. Például a magyar utasok 83%-a elégedett a járatsűrűséggel, míg az európai átlagérték 75%. A járatok megbízhatóságával és menetrendszerűségével a nálunk megkérdezett utazók 77%-ban elégedettek, ugyanakkor az EU-s átlag 65%.

 

Bár több esetben az elmúlt év nemzetközi adatai még nem állnak rendelkezésünkre, a 2016-2017. évi adatokból látható, hogy a hazai vasúti személyszállítás a késési adatokat tekintve Európában a középmezőnyben foglal helyet. Például a vasút menetrendszerűsége Svájcban 2017-ben 89% volt (itt), Belgiumban 2017-ben 88,3%, tavaly 87,2% (itt); a magyar vasúttársaság 2016-ban 90,83%, 2017-ben 88,43% menetrendszerűségi eredményt ért el. Olaszországban a közép- és hosszú távon közlekedő vonatok 2017-ben átlagosan 5,9 percet késtek, a regionális járatok 1,7 percet (itt).

 

Közép-kelet európai példaként a szlovák vasutat emeljük ki, amely közel ugyanolyan járatpontossági adatokat produkál, mint a magyar, holott az általuk leközlekedetett vonatszám a magyarnak nagyságrendileg csupán a fele. (itt)

 

Ceglédinfo kommentár: A nemzetközi kitekintés és összehasonlítás hasznos, de valószínűleg a ceglédi ingázókat nem vigasztalja, hogy van olyan ország, ahol rosszabb a helyzet. A felmérések ráadásul az átlagot mutatják, a felvetett problémáink pedig a késésekkel eléggé terhelt ceglédi vonalra vonatkoznak, a terheltséget a MÁV is elismeri.

 

Ceglédinfo: Mi az oka annak, hogy nagyobb forgalmi ok, baleset, öngyilkosság, hatósági intézkedés nélkül is lassan megszokottá váltak az utóbbi években a kisebb késések? 

 

MÁV: A Budapest-Cegléd vonalszakasz a vasúttársaság egyik legjobban leterhelt szakasza, nagyszámú személyszállító és tehervonat közlekedik a vonalon. A budapesti elővárosi forgalomban is az egyik legnagyobb utasforgalmat lebonyolító vonal, ahol integrált ütemes menetrendben közlekednek a vonatok. Ebben a menetrendben a vonatok minden óra ugyanazon percében érkeznek és indulnak az állomásokról. Az utasáramlatok mértéke napszakonként és irányonként is eltérő. Az egy időben jelentkező tömeges utasforgalom jelentős a reggeli időszakban, emiatt időnként többet kell várakozni az állomásokon, míg mindenki felszáll. Ugyanaz a tartózkodási idő a nap hátralévő időszakában megfelel az igényeknek. A délutáni órákban már jobban eloszlik az utasok száma a Ceglédre közlekedő vonatoknál. Ennek ellenére nagyobb késések nem jellemzőek, legfeljebb - a fenti okok miatt - menetidő túllépés tapasztalható olykor. Az ön által jelzett napon sem volt nagyobb késés, egyik vonatnál sem, azzal ellentétben, amit leírt, február 25-én 10:30-11:00 óra között például két vonatnak volt hosszabb a menetideje 8-10 perccel a ceglédi vonalon.

 

Ceglédinfo kommentár: a MÁV téved, mi az aznap 10:00 óráig Ceglédről elindult összes vonatot hoztuk fel azon a napon példának, nem azt a rövid fél órát, amelyre a MÁV Kommunikációs Igazgatóság hivatkozik. Egyébként szerintünk épp elég probléma, ha fél óra alatt is két vonatnak van már 8-10 perces késése. Szemléltetésképpen ez éppen elég ahhoz, hogy Kőbánya-Kispesten az utas már ne érje el a csatlakozást Ferencváros-Kelenföld felé. Ha pedig nem éri el várhat fél órát. Mindemellett az ingázóknak vélhetően nehéz elfogadni, hogy hiába van egy menetrend, akkor azt nem tartja be a vasút, hanem arra hivatkozik, hogy a 8-10 perc igazából nem is nagy késés. El kell dönteni, hogy a menetrend menetrend vagy csak hozzávetőleges ajánlás.

 

Ceglédinfo: Ha már lassan általánossá vált a vonalon a "királyi" öt perces késés, miért nem ehhez a valós hosszabb időhöz alakítják a menetrendet?

 

MÁV: A Budapest-Cegléd elővárosi vonal a leghosszabb - 100-as számú - vasútvonal része, amelynek végpontja Záhony. A vonalon olyan elágazó és csatlakozó állomások találhatóak, mint Cegléd, Szolnok, Püspökladány, Debrecen, Nyíregyháza - utasforgalmuk jelentős és meghatározó. Egyes vonatok menetidejének növelése nem tenné lehetővé az integrált ütemes menetrend keleti országrészre történő megtartását, amely teljes mértékben megváltoztatná a Nyugati pályaudvarról induló és az oda érkező vonatok közlekedési rendjét. A csatlakozó állomásokon a kapcsolódó vonalak menetrendjét is új menetrendhez kellene igazítani, hosszabb várakozásiidők keletkeznének. Ez a változtatás az utasoknak sem biztosítana olyan jó eljutási és csatlakozási időket, mint ami a jelenlegi.

A hosszabb menetidők kialakulását esetenként előidézhetik műszaki meghibásodások, illetve meglévő sebességkorlátozások. A MÁV - a pályaállapot javítása érdekében - a meghatározott ütemterv szerint tartja karban a vágányhálózatot, megszüntetve az ideiglenes sebességkorlátozásokat és csökkentve az ebből adódó hosszabb menetidőket. A nagyobb javításokat a vasúttársaság a nyári időszakra tervezi, amikor az iskolai szünet és a szabadságolások miatt kisebb utasforgalmat érint a vágányzári korlátozás.

A MÁV-START - az erőforrások adta kereteken belül - új járműveket szerez be, járműfelújításokat végez. A régebbi típusú járműveket folyamatosan újabb, korszerűbb járművekre cseréli. A vasúttársaság a KISS emeletes motorvonat beszerzésére kötött szerződést a gyártóval. A járművek leszállítása és forgalomba állása 2020 első félévétől várható. Az új motorvonatok a Budapest-Vác és a Budapest-Cegléd elővárosi vonalakon állnak forgalomba; a jármű - kedvező dinamikai tulajdonságainak és nagyobb befogadóképességének köszönhetően - hozzájárul a nagyobb pontossághoz és a zsúfoltság csökkentéséhez. 

 

Ceglédinfo kommentár: Ezek szerint inkább érvényben marad a menetrend, amelynek a betartása a ceglédi vonalon sokszor nem sikerül. A jó hír az, hogy 2020 első felétől az új vonatok hátha mérséklik a késéseket és a zsúfoltságot.

 

Ceglédinfo: Jellemzően mikor tájékoztatják a kalauzokat és az utasokat a nagyobb fennakadást okozó forgalmi helyzetekről, mikor például két megálló között vesztegelnek? A gyakorlatban sokszor nincs érdemi tájékoztatás. Milyen intézkedéseket tervez a MÁV-Start új vezetése a helyzet megoldására? 

 

MÁV: A jegyvizsgálók, motorvonat-vezetők a szolgálati mobiltelefonjukra megküldött üzenetek alapján hívják fel az utasok figyelmét egy-egy eseményre, korlátozásokra, hosszabb menetidőre. A gyorsabb és közvetlenebb utastájékoztatás érdekében új eszközök, megoldások használatának lehetőségét vizsgálja a vasúttársaság; erről idejében tájékoztatni fogjuk a médiát is. A Vonatinfó alkalmazáson már régóta olvashatók a MÁVINFORM hírei, a Vonatinfo térképen is nyomon követhető az aktuális, valós idejű vonatközlekedés. Nagy előrelépést jelent, hogy január elsejétől működik és elérhető a MÁV és a MÁVINFORM Facebook-oldala; főként a MÁVINFORM közösségi oldalán jelennek meg aktuális hírek a vonatközlekedésről, a közlekedési fennakadásokról.   

 

Ceglédinfo kommentár: Like-oljuk a MÁVINFORM Facebook oldalt! Ha nem használ Facebookot, kérdezze meg utastársát (vagy "üljön át másik gépjárműbe").

 

Ceglédinfo: Miért nem bővíti a MÁV a ceglédi állomáson a teljes kapacitással üzemelő P+R parkolási lehetőséget?

 

MÁV: A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által - részben európai uniós forrásból - lebonyolított fejlesztések, beruházások során kialakított nagy méretű P+R parkolókat tekintve érzékelhető, hogy az utasok kihasználják a fejlesztés nyújtotta lehetőségeket. A nagyarányú kihasználtság indokolttá teszi a funkció bővítését, további P+R parkolók kialakítását. Ennek érdekében megkezdődött a ceglédi állomás környezetének vizsgálata. A vasúttársaság Cegléd önkormányzatának munkatársaival is tartott közös bejárásokat. Az egyeztetések folyamatosak, végleges döntés még nincs.

 

Ceglédinfo kommentár: Reméljük, hogy egyszer végleges döntés születik a parkoló bővítéséről, mert az önkormányzat nem tud mindenhova parkolót építeni a MÁV helyett a Kölcsey téren. 

 

Ceglédinfo: Miért hibásodik meg annyiszor a ceglédi állomáson a kültéri lift?

 

MÁV: A felvonókat az előírtak szerint havonta karbantartják, ennek ellenére előfordulhat meghibásodás, illetve rongálás. Meghibásodás esetén, soron kívül megjavítják a lifteket. A vasúttársaság a jövőben nemcsak a ceglédi, hanem a többi állomásán is igyekszik elérni a liftek teljes értékű működését, hogy a felvonók folyamatosan az utasok rendelkezésére álljanak.  

 

Ceglédinfo.hu kommentár: Mivel a MÁV elnök-vezérigazgatójának ez kifejezett utasítása is, ezért bízunk benne, hogy javul a rendelkezésre állás.

 

Ceglédinfo: Mi az oka annak, hogy a ceglédi váróterem egy üzlethelyiségében alkoholt árulhatnak helyszíni fogyasztásra? 

 

MÁV: Az üzlethelyiség a ceglédi állomás pénztárcsarnokában van. Az üzemeltető - a hatályos jogszabályok betartásával - alkoholos terméket helyszíni fogyasztásra is jogosult forgalmazni.

 

Ceglédinfo.hu kommentár: olvasóink felvetése volt, hogy a színvonalat csökkenti az olcsó alkoholra vágyó közönség, tájékozódás céljából kérdeztük meg.

 

 

És Ön mit gondol? Megnyugtató választ adott a MÁV a ceglédi ingázók panaszaira? Mondja el véleményét Facebook oldalunkon!

 

(Fehér B., Fotó: Piaxabay CodeCondo)

Értékelés: 3.71/7

Eseménynaptár

Ke Sz Cs Sz Va
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Hirdetésszervezés

Cegléd időjárása

meteoblue

Térségi Adattár

Régi honlapunk