Ceglédinfo

Hír, program

Kettős tapasztalatok, hosszútávú gondolkodás

2019.01.01. 22:07 [tati] Rovat: Gazdaság

A Portfolio.hu gazdasági portálnak nyilatkozott a fejlesztéspolitikáról Szebeni Dávid ceglédi közgazdász az év végi szakértői körkép során.

 

Portfolio: Hogyan ítéli meg a 2018-as évet a fejlesztéspolitikai intézményrendszert a megjelent uniós és magyar pályázatok tartalma, illetve a piacon mutatkozó igények figyelembe vételét tekintve?

 

Szebeni Dávid: A gyakorlatban projektek szintjén kettős tapasztalatokkal gazdagodhattak a projektgazdák. Látható, hogy a korábbi dömpingszerű pályázati kiírások jelentette munka után az intézményrendszer kapacitásokat tud átcsoportosítani a megvalósításra, így egyes operatív programokban (TOP/VEKOP, GINOP) az érzékelt ügyintézés a futó projektekben 2017-hez képest gyorsult. Ugyanakkor például a Vidékfejlesztési Program továbbra is a jogszabályi határidők többszörösét kitevő elbírálási csúszásokkal küzd, ez pedig jelentős nehézségeket okoz a projektgazdáknak. A Pest megyei kompenzációs pályázatok levegőhöz juttatták az érintett települések egy részét, ám a valós fejlesztési igény a keret többszörösére rúg.

A kifizetési kérelmek feldolgozása és pénzügyi rendezése a saját szubjektív tapasztalatok szerint az elvi határidőkön túlnyúlik. Az önkormányzatok jelentős részét meglepte 2018-ban az előlegek államkincstári számlára vezetésének kötelezővé tétele. A kormányzat részéről ugyanakkor a lépés logikus volt, csak az a különös, hogy eddig várt vele. A likviditási nehézségek azoknál a projektgazdáknál jelentkeztek, akik az előleget átmenetileg más kiadásaik fedezésére használták (volna) fel. Ez természetesen szabálytalan, de a gyakorlatban biztosak lehetünk benne, hogy ha valaki nagyon akarja, találhat ilyen projektgazdát.

 

Portfolio: Mire számít 2019-ben a fejlesztéspolitikában (célok, sebesség, panaszkezelés, kifizetések volumene, stb.) és várható pályázatok terén?

 

SZ.D.: Az intézményrendszeren belül a projektek eltérő előrehaladási üteme miatt időben és szakterület szerint is egyre inkább szétterül a kapacitásigény, így az elbírálási tevékenységekre szánt időből egyre több szabadul fel a megvalósítási szakaszok számára. Továbbra sem várható az elvi határidők maradéktalan betartása, de valószínűleg csökken majd a késedelmek mértéke és egy olyan szinten stabilizálódik, amellyel már minden szereplő tud tervezni.

Az esetleges átrendezések során van rá esély, hogy a KKV szektor legnépszerűbb kapacitásbővítési konstrukcióinak javára történik átcsoportosítás a kevésbé népszerű konstrukciók keretéből. 2019 különlegességét az adja majd, hogy ősszel önkormányzati választások lesznek, miközben a tervezési árakhoz képest az építőipari kivitelezési költségek jelentősen megnövekedtek. A kormányzat felé pedig egyre több kérés érkezik majd a költségvetések hazai forrásból történő kiegészítésére. A kérdés, hogy a kormány elkülönít-e erre forrást megfelelő szabályrendszerrel vagy az önkormányzatoknak vissza kell adniuk a projektek egy részét.

 

Portfolio: Hogyan készül, hogyan készíti fel ügyfeleit a 2020 utáni időszakra a 2021-2027-es uniós költségvetésről eddig megjelent információk tükrében, és melyek Ön számára azok közül a legfontosabb változások?

 

Sz.D.: Bár még messzinek tűnik az új költségvetési ciklus, a következő két évben a területi szereplőknek, állami projektgazdáknak nagy energiát kell fordítaniuk a projektek előkészítésére, tervdokumentációkra. A minisztériumokban ugyanis 2019-20-ban már erőteljesen zajlania kell az új operatív programok tervezésének és ehhez nagy segítséget jelent, ha a helyi és megyei önkormányzatok, állami projektgazdák szakmailag is értelmezhető részletes inputokat tudnak adni. Sajnos a területi szereplők egy jelentős hányada - részben az önkormányzati választások miatt - ismét nem tud vagy nem akar majd kellő figyelmet fordítani a hosszútávú tervezésre. Ők lesznek azok, akik az új költségvetési időszak első felében kapkodva előkészített, sok költségoldali és egyéb problémával terhelt támogatási kérelmet adnak majd be.

 

Fontos figyelni arra, hogy Pest megye a következő ciklusnak már külön konvergencia régióként vág neki és jogosult lesz azokra a támogatásokra, amelyekre a többi megye. Sok év EU pályázatokból való kizárás után a települések és az ország ezen részére koncentrálódott vállalkozások oldaláról hatalmas mennyiségű fejlesztési igény zúdul majd Pest megyéből a rendszerre, amely miatt az operatív programok tervezése során Pest megye szembekerül a többi megyével. Természetes szövetségese az előkészítés során Budapest lehet. Budapestre ugyanis arányaiban valószínűleg ismét kevesebb EU forrás jut majd, ám a tömegközlekedését, intézményrendszerét tehermentesítő agglomerációs fejlesztésekből - akár konzorciumban - mégis profitálhat. A kölcsönös előnyök része lehet az, hogy a budapesti és agglomerációs fejlesztések önálló államtitkársága és a fővárosi önkormányzat kapacitásait egyesítve az agglomerációéval, komplex várostérségi fejlesztésekre nyílhat lehetőség.

 

A teljes cikk a Portfolio.hu-n olvasható. 

Értékelés: 5/7

Eseménynaptár

Ke Sz Cs Sz Va
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Hirdetésszervezés

Cegléd időjárása

meteoblue

Térségi Adattár

Régi honlapunk